Fotógaléria
Kapcsolat
Székhely: 7400 Kaposvár, Damjanich utca 8-10
Iroda: 7521 Kaposmérő, Rákóczi u. 27.
Telefon: 30/718-8655
E-mail: somogyifjusagaert@gmail.com
Aktivizálás: Az ifjúsági részvételi folyamatban a fiatalok motiválása, a folyamatokba való bekapcsolódásuk elősegítése.
Animálás: azt a segítő, lelkesítő tevékenységet jelöli, amelyet leginkább a katalizátor szerepéhez lehet hasonlítani. Ebben az értelemben jelentheti a közösségi-, sport-, stb. élet iránti igények felkeltését, ösztönzését, majd mindezek sajátos önszerveződését.
Autonómia: önállóságot jelent, mely az ifjúkor egyik jellemzője. A tinédzser fiatalok a felnőtt társadalom számára igyekeznek minél jelentőségteljesebben kifejezni önállóságukat, önálló mivoltukat.
Az autonómia megnyilvánul:
• a tudatosság és önállóság formájában, az önálló gondolkodásban és cselekvésben,
• az érzések és érzelmek szabad kifejezésében,
• az intimitásban, a meghitt őszinte kapcsolattartásban,
• a vélemény és akarat kifejezésében
Civil közösségi színterek: Olyan, társadalmi kezdeményezések eredményeként létrejött közösségi színterek, ahol a településen vagy környezetében élő állampolgárok és csoportjaik, közösségeik lehetőséget kapnak különböző szabadidős és művelődési tevékenységek gyakorlására. Működtetését jellemzően valamely civil szerveződési forma látja el, vagy ezen szerveződések együttműködése.
Együttműködés: Két vagy több szereplő közös vagy hasonló célok irányába mutató összehangolt, együttes tevékenysége. Az együttműködés kölcsönös előnyökkel és olyan eredményekkel jár, amelyeket a résztvevő személyek vagy szervezetek egymás nélkül nem tudtak volna elérni. Az ifjúsági munka egyik legfontosabb értéke. Annak érdekében, hogy az ifjúsági korosztályok tagjai ne csak az individuális, előbb-utóbb versengéshez vezető stratégiákat ismerjék meg, sok ún. kooperatív módszerrel és technikával dolgozik a különböző ifjúsági tevékenységek során.
Helyi kezdeményezés: A közösség valós szükségletein alapuló, onnan származó és vezérelt saját ötletek, tevékenységek összessége.
Ifjúság: fiatalok csoportjának összefoglaló elnevezése, külön társadalmi csoport. A magyar ifjúságpolitikában jelenleg az ifjúság alatt a 14-30 éves korosztályt értjük (ifjúsági törvénytervezet, 2005. december), amely magába foglalja gyermekkorosztályt is. Ma már egyre kevésbé lehet korhoz kötni az ifjúsági és felnőtt életszakaszt, mert az ifjúsági és felnőtt életszakasz határvonalai összemosódtak. Az ifjúsági kor biológiai szempontból kb. 10 éven keresztül tart, 12-22 életév között.
Ifjúsági kezdeményezés: Az ifjúsági korosztályokba tartozók által megfogalmazott és megvalósított tevékenység (tervezés, lebonyolítás, értékelés). Olyan a korosztályokba tartozók által indított, kitalált projekt, amely hozzájárul kezdeményezőkészségük és kreativitásuk kibontakoztatásához, amelyek által közvetlenül és aktívan bekapcsolódhatnak a társadalmi folyamatokba. Annak érdekében, hogy a kezdeményezés megvalósuljon, és pozitív tapasztalatokkal záruljon, ifjúságsegítők vagy más felnőttek konzultációkkal segíthetik őket, de meghatározó módon nem vesznek részt az ötlet projektté formálásában, kivitelezésében.
Ifjúsági közösségi tér: Az ifjúsági korosztályokba tartozók szociális szükségleteinek kielégítésére szolgáló, nekik és vagy általuk létrehozott fizikai, vagy virtuális hely. Általában a helyi önkormányzatok, illetve az ifjúság ügyeinek közös megoldása érdekében társult képviselőtestületek által az ifjúsági korosztályok tagjainak rendszeres vagy alkalmi közösségi tevékenységéhez, programjaik megvalósításához biztosított infrastrukturális környezet.
Ifjúsági szolgáltatás: Az ifjúsági korosztályok szükségleteit, igényeit kielégítő tevékenység, amely az érintett korosztályok számára cselekvési, szabadidős lehetőséget, tudást, készségeket, szociális kapcsolatokat, részvételi csatornákat, életvezetési mintákat, jobb társadalmi és munkapiaci esélyeket és problémamegoldó eszközöket kínál.
Ifjúságsegítő: A fiatalokkal rendszeresen találkozik, napi kontaktusban van velük. Az ifjúságsegítőnek érzékenynek kell lennie a fiatalok problémáira, megváltozott életkörülményeikre, empatikus és türelmes, valamint a biztonság és odafigyelés érzetét kell, hogy nyújtsa a fiatal számára.
Informális szervezet: A közvetlen személyközi kapcsolatok során kialakult, írásban szabályozatlan, de a személyes szerepek és a befolyásolási képesség szerint tagolódni képes, nem hivatalos szervezetek. Ezek létrejöhetnek a formális szervezeteken belül, és azoktól függetlenül is.
Képesség: Valamilyen cselekvésre, teljesítményre való alkalmasság.
Kortárssegítők: a kortárssegítők olyan fiatalok, akik azonosulási képességeiket mozgósítva, mellérendelt szerepből igyekeznek segítséget nyújtani egykorú társaiknak. Sokszor a híd szerepét töltik be a fiatalok és a kompetens személyek között. Ez a híd valódi tereken és időkön ível át: az iskola vagy az utca világát köti össze a segítő intézményekkel, az éjszakai életet a nappal igénybe vehető szolgáltatással, illetve a tizen- és huszonéves fiatalok életvilágát a felnőttek kiszámíthatóbb világával. A kortárssegítés céljain és eszközein túl legalább ennyire érdekes megismerni a kortárssegítők belső világát is, mert a fiatalok egy csoportjának életformájáról van szó.
Közösségi tér: Olyan, társadalmi kezdeményezések eredményeként létrejött infrastrukturális keret, ahol a településen vagy környezetében élő állampolgárok formális és informális csoportjai helyet és lehetőséget kapnak közösségi tevékenységeik gyakorlására.
Motiváció: Azon késztetések, vágyak, attitűdök, amelyek meghatározott cél elérése érdekében merülnek fel, és irányítják a magatartást.
Multiplikáció: Multiplikál =megsokszoroz, terjeszt. Olyan tevékenység, amely a felhalmozott tudást, szakmai módszert, információt továbbítja, terjeszti a környezetében.
Műhelymunka: workshop. Kis létszámú tanulási, foglalkozási forma, amelynek alapja a vezetőtől kapott tájékoztatás alapján történő, önálló ill. kollektív problémamegoldással végzet feladat-végrehajtás. Hatékony, intenzív vitákat tartalmazó munkaforma, amely során mindenki szót kap.
Nem formális tanulás: Hagyományos értelemben a köz- és felnőttoktatás keretein kívüli szervezésben megvalósuló képzéseken lezajló tanulási folyamot jelöljük így.
Önkéntesség: Olyan tevékenység, melyet egyénileg vagy csoportosan, rendszeresen vagy alkalmanként, belföldön vagy külföldön a közjó érdekében személyes akaratból végeznek anyagi ellenszolgáltatás nélkül. Ideális esetben a résztvevők jogait és kötelességeit tisztázó, közösen elfogadott szabályokat és eljárásokat keretbe foglaló megállapodáson alapul.
Az önkéntes tevékenység közvetlen anyagi haszonnal nem jár annak végzője számára, továbbá az önkéntes nem helyettesíti a fizetett munkaerőt. Optimális esetben az önkéntesség úgynevezett altruista attitűddel (önzetlen önzés) hozható összefüggésbe, amelyben mind támogatott személy, tevékenység, folyamat, mind az önkéntes nyereségre tesz szert. Az önkéntes esetében ez legtöbbször pszichológiai nyereség, jó érzés, alkotókedv, hasznosság-tudat. Az önkéntesek motivációja a nyelvtanulástól a munkatapasztalat-szerzésen át a másokon való segítésig sok fajta lehet.
Lásd még: 2005. évi LXXXVIII. Törvény a közérdekű önkéntes tevékenységről.
Projekt: Olyan egyedi tevékenység/folyamat, amelynek meghatározott kezdete, vége, célja-eredménye és egyedi jellegzetességei vannak. Lehetővé teszi, hogy egy adott ötlet szervezett, strukturált lépések sorozatával megvalósításra kerüljön; egy bizonyos területi és időbeli kontextusban helyezkedik el. A projekt életciklusa: ötlet- igényfelmérés, tervezés-előkészítés, a tevékenység megvalósulása, értékelés, dokumentáció.
Prevenció: megelőzés. Az ifjúsági munka egyik célja a helyes életmódra való nevelés, a káros szenvedélyektől mentes életvitelre való iránymutatás. Az elsődleges megelőzés körébe tartozik minden olyan tevékenység, illetve gyakorlat, amely révén csökken a drog-, alkoholhasználat és egészségkárosodás veszélye. Az elsődleges megelőzés a betegségek, káros szenvedélyek kialakulását, előfordulását védi ki. A másodlagos azokat a tevékenységeket jelenti, amivel a betegségeket és káros szenvedélyeket a korai stádiumokban lehet felfedni és meglehet állítani a további romlást. A harmadlagos megelőzés a betegségek kezelése, gondozása útján kívánja a romlást visszafordítani és a rehabilitáció útján visszavezetni az egyént az egészséges életvitelhez. A második és a harmadik prevenciós szintnél az ifjúsági munka mellett megjelennek a szociális munka és a mentálhigiéné munkaformái, eszközei is.
Települési ifjúsági munka: A településen élő, dolgozó, tanuló ifjúsági generációkkal és generációkért történő ifjúsági munka. Célja az ott élő ifjúsági korosztályok életkörülményeinek javítása, a szabadidő hasznos eltöltésének biztosítása, érdekképviseleti rendszerek elősegítése. Települési ifjúsági munkát az ifjúsági referensek, ifjúságsegítők, a művelődési intézmények szakemberei végeznek. Minden település más és más sajátosságokkal, adottságokkal, kulturális és gazdasági lehetőségekkel rendelkezik.
Cím: 7400 Kaposvár, Damjanich utca 8-10.
Telefon: +36 30/718-8655
© 2025 Somogy Ifjúságáért Egyesület - Minden jog fenntartva.